Απόψεις - Άρθρα - Σχόλια

Το Γενέθλιον της Θεοτόκου
Απόψεις - Άρθρα - Σχόλια | Δημοσίευση: 07/09/2012

Εορτάζουμε και πανηγυρίζουμε την Γέννηση της Υπεραγίας Θεοτόκου και Αειπαρθένου Μαρίας, της γυναίκας εκείνης που έγινε η απαρχή της σωτηρίας του ανθρώπινου γένους, καθώς έγινε η κατά σάρκα Μητέρα του Υιού και Λόγου του Θεού, του Ιησού χριστού, που με την ενανθρώπησή Του και το σωτηριώδες έργο Του λύτρωσε την ανθρωπότητα από την τυραννία του θανάτου και μας προσκάλεσε όλους στην Βασιλεία του Θεού.

Εορτάζουμε και πανηγυρίζουμε και ευγνωμονούμε τον Θεό για την Πρόνοιά Του και για τούτο το κοσμοσωτήριο γεγονός.

Εορτάζουμε και πανηγυρίζουμε τη θαυματουργό γέννηση της Παναγίας μας, από το στείρο και άτεκνο ζευγάρι, τον Ιωακείμ και την Άννα.

δείτε περισσότερα »
Μητροπολίτης Ηλείας Γερμανός προς ΣΥΡΙΖΑ: «Ιδού η Ρόδος, ιδού και το πήδημα»
Απόψεις - Άρθρα - Σχόλια | Δημοσίευση: 06/09/2012

Η Γραμματεία του ΣΥΡΙΖΑ νομού Ηλείας, με καταχώρησή της στον τοπικό Τύπο, αμφισβητεί το κοινωνικό έργο της Ιεράς Μητροπόλεως Ηλείας η οποία αναγκάζεται να κλείσει ευαγή ιδρύματα.

Ο μητροπολίτης Ηλείας κ. Γερμανός, που πάντα απαντά με έργα, ανέλαβε αυτή τη φορά να απαντήσει και με λόγια.

 

Και η αλήθεια είναι πως η Ιερά Μητρόπολις Ηλείας, προσφέρει μέγιστο κοινωνικό έργο στο νομό, αλλά κάποιοι φορούν παρωπίδες…

 

Η απάντηση του μητροπολίτη Ηλείας έχει ως εξής:

  

δείτε περισσότερα »
O Μητροπολίτης Σύρου Δωρόθεος για τον Αγαθόνικο Κίτρους
Απόψεις - Άρθρα - Σχόλια | Δημοσίευση: 05/09/2012

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σύρου κ. Δωρόθεος Β΄ εξ αφορμής του ανακύψαντος θέματος, σχετικά με τον πολυσέβαστο Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Κίτρους και Κατερίνης, κ. Αγαθόνικο, προέβη στην ακόλουθη δήλωση:

     «Ας μου επιτραπεί, αντί άλλης τοποθετήσεως, να αναφερθώ στον ιερό Χρυσόστομο και συγκεκριμένα στο λόγο του «Εις τον μακάριον Αβραάμ (PG 50, 737 κ.ε.), όπου λέγει τά ἑξῆς: «πολιά σφριγώσα και γήρας ακμάζον∙ κεχάλαστο ο τόνος της σαρκός, νενεύρωτο ο τόνος της πίστεως»(λευκή κεφαλή γεμάτη σφρίγος και γήρας ακμαίο∙ έχουν εξαντληθεί οι σωματικές δυνάμεις, αλλά είναι γεμάτη νεύρο η δύναμη της πίστεως). 

δείτε περισσότερα »
Φθιώτιδος Νικόλαος: Ο αετός της Ρούμελης δεν λαβώνεται
Απόψεις - Άρθρα - Σχόλια | Δημοσίευση: 04/09/2012

Δεν είναι η πρώτη φορά που μέσα από τον καλλιτεχνικό και πνευματικό χώρο ξεπηδούν ορισμένοι απαίδευτοι, οι οποίοι με τα προκλητικά έργα τους κατορθώνουν να διαφημισθούν και να προβληθούν ως συγγραφείς, σκηνοθέτες, ηθοποιοί κλπ. Αυτούς τους θολοκουλτουριάρηδες που ισοπεδώνουν αξίες και ιδανικά δυστυχώς επιδοτεί η ελληνική πολιτεία, όπως και με το πρόσφατο ακαταίσχυντο  έργο μιας αγνώστου στο ευρύ κοινό σκηνοθέτου περί του ήρωα της Αλαμάνας Αθανασίου Διάκου, το οποίο ανέβηκε στο φεστιβάλ Αθηνών.  

Είναι να απορεί κανείς πως βρίσκουν τη δύναμη οι άνθρωποι αυτοί να αμαυρώσουν αιώνια σύμβολα, τα οποία η ιστορία και η  

δείτε περισσότερα »
Μητροπολίτης Κερκύρας: «με ευελιξία, φρόνηση και δημοκρατικότητα»
Απόψεις - Άρθρα - Σχόλια | Δημοσίευση: 01/09/2012

“Ἡ Διαρκής Ἱερά Σύνοδος κλήθηκε νά ἀντιμετωπίσει ζητήματα, τά ὁποῖα εἶχαν νά κάνουν τόσο μέ τό ἐσωτερικό τῆς Ἐκκλησίας ὅσο καί μέ τήν μαρτυρία της καί πρός τήν κοινωνία καί  πρός τίς ἄλλες ὁμόδοξες ἀδελφές Ἐκκλησίες, ἀλλά καί πρός τούς ἑτεροδόξους. Μέσα σ’ ἕνα κλίμα πολιτικῆς ἀστάθειας, καθότι εἴχαμε τέσσερις διαφορετικές κυβερνήσεις κατά τόν διατρέξαντα χρόνο, ἀλλά καί μέσα σέ ἕνα κοινωνικό περιβάλλον γενικευμένης ἀγωνίας, ἀνέχειας καί προβληματισμοῦ γιά τό τί μέλλει γενέσθαι ἐξ αἰτίας τῆς μεγάλης κρίσεως, ἡ Ἐκκλησία μας διατήρησε ἀλώβητη τήν θεσμική της θέση, ἐνῶ προσπάθησε νά καταγράψει τίς ἀνησυχίες τοῦ λαοῦ καί νά συμβάλει κατά τίς δυνάμεις της στήν ἀντιμετώπιση τῶν ποικίλων συνεπειῶν, τίς ὁποῖες ἡ κρίση ἔχει ἐπιφέρει.”  

δείτε περισσότερα »
«Και ο Τίμιος Γάμος οδηγεί στην Αγιότητα...»
Απόψεις - Άρθρα - Σχόλια | Δημοσίευση: 25/08/2012

άρθρο τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου Πατρῶν κ.κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ 

 

Στὶς 26 Αὐγούστου ἡ Ἁγία μας Ἐκκλησία τιμᾶ τὴν ἱερὰ μνήμη τῶν Ἁγίων Ἀδριανοῦ καὶ Ναταλίας οἱ ὁποῖοι ἦταν σύζυγοι. Ἀξίζει τὸν κόπο πρὶν ἀναφέρωμε ὁ,τιδήποτε ἄλλο, νὰ σημειώσωμε κάποια στοιχεῖα ἀπὸ τὴν ὡραία, συγκινητικὴ καὶ θαυμαστὴ ζωὴ τῶν δύο Ἁγίων.

Ἔζησαν, στήν Νικομήδεια, στὰ χρόνια τοῦ αὐτοκράτορα Μαξιμιανοῦ (298). Ἡ Ναταλία ἦτο Χριστιανή, ἐνῶ ὁ Ἀδριανὸς εἰδωλολάτρης. Παρὰ τὶς προσπάθειες τῆς συζύγου του, ὁ Ἀδριανὸς παρέμενε στὴν «πατρώαν ἀσέβειαν», ὡς ἀναφέρει χαρακτηριστικὰ ὁ Ἱερὸς Ὑμνογράφος. 

δείτε περισσότερα »
Το δάκρυ του μαστιχόδεντρου..."- του Σωτ. Τζούμα
Απόψεις - Άρθρα - Σχόλια | Δημοσίευση: 23/08/2012

Του Σωτ. Τζούμα

 

"Η Χίος το όμορφο νησί,μαύρη απομένει ξέρα...."

Οταν  ο Βίκτωρ Ουγκώ,έγραφε τους στίχους αυτούς για " ΤΟ ΕΛΛΗΝΟΠΟΥΛΟ",πριν 200 περίπου Χρόνια,εμπνεόμενος απο την μεγάλη πρώτη καταστροφή του νησιού από τους Τούρκους,κανένας δεν περίμενε οτι αυτά τα ίδια λόγια θα ξαναζωντάνευαν  και θα εύρισκαν σήμερα απήχηση και πλήρη εφαρμογή, στην τρίτη μεγάλη καταστροφή που υπέστη το νησί-- στα κεντρικά και νοτιοδυτικά του τμήματα,  και από χθές και στον τελευτσίο πμεύμονα πρασίνου που έμεινε πια στο Βόρειο τμήμα του νησιού--- από τις πυρκαιές που έβαλαν χέρια πυρομανών- ντόπιων ή ξένων αδιάφορο- με αρρωστημένες συνειδήσεις!

Βρέθηκα στη Χίο,γενέθλιο τόπο μου, καταφυγή μου και σταθερή παρηγόρηση, σε όλες τις δύσκολες στιγμές,για μερικές ημέρεs,για να γεμίσω τις μπαταρίες για το δύσκολο Χειμώνα που έρχεται αλλά και να βρεθώ κοντά σε οικεία προσφιλή πρόσωπα-γονείς και αδέλφια- και ανάμεσα σε φίλους των νεανικών,μαθητικών μου χρόνων..!

Η κακή,καλή μου μοίρα, το ήθελε να βρεθώ στο νησί τις μέρες που οι πυρκαιές-εμπρησμοί, από τα άνανδρα χέρια,είχαν αρχίσει να το μετατρέπουν σε κρανίου τόπο!

Η Χίος,μέσα σε λίγα 24ώρα,έγινε "στάχτες και μπούρμπελη", σε όλο το κεντρικό και νοτιοδυτικό τμήμα της!

Χιλιάδες στρέμματα απο δασικές εκτάσεις και κυρίως από μαστιχόδενδρα, έγιναν  παρανάλωμα του πυρός!

Βιβλική η καταστροφή.. Το θέαμα φρικτό!Μirabile visou... Φρικτόν το ιδείν.!

Είχα προλάβει να περπατήσω το νησί και να το απολαύσω στις ομορφιές του,τέλος του Ιουλίου, που ήμουν ξανά στη Χίο!

Αυτές, τις τελευταίες μέρες κλαίει η ψυχή μου.. Είμαι μέσα στους δρόμους απο το πρωί.. Ανεβοκατεβαίνω στις καμένες εκτάσεις και υποφέρω..! Υποφέρω βλέποντας το θανάσιμα τραυματισμένο σώμα του νησιού μας σε μιά κατάσταση που θα κάνει πολλά χρόνια να συνέλθει..Κάθε μαστιχόδεντρο, θέλει επτά ή οκτώ ολόκληρα χρόνια για να δώσει καρπούς και κάθε πεύκο και ελιά που κάηκε, αν όλα πάνε καλά,τα επόμενα χρόνια, τότε μόνο οι επόμενες  γεννιές θα τα απολαύσουν ,να στολίζουν ξανά  τα χιώτικα χώματα και να μοσχοβολούν τη μυροβόλο Χίο!!

 

Ομως η τραγωδία για το νησί,δεν περιορίζεται μόνο στην καταστροφή

που υπέστη-οικονομική,οικολογική,δασική,

περιβαντολλογική-αλλά στα πραγματικά αίτια που την προκάλεσαν και στην ανυπαρξία μέτρων, για να μη συμβεί το μοιραίο..

Η Χίος ήταν πάντα ένας αφύλαχτος θησαυρός.Καμία πρόληψη και κανένα προληπτικό μέτρο, για να μην πάθει αυτό που έπαθε.. Λές κι ήταν η πρώτη φορά!

Και οι υπεύθυνοι,αυτοί που είχαν στα χέρια τους, χρόνια τώρα, την

ευθύνη της προστασίας και της περιφρούρησης του νησιού,τί έκαναν

όταν έπρεπε να προστατεύσουν το νησί, με ζώνες πυροπροστασίας και

με μέτρα ικανά για  να καταστήσουν τη Χίο κάστρο απόρθητο από τον

κάθε φιλόδοξο επιβουλέα;;

Κι ύστερα μάλιστα από τόσα χρήματα που έχουν εισρεύσει   στο νησί από την Ευρώπηη,  για την ανάπτυξή του!

 

Και τώρα τίκάνουν?

Κραυγαζουν  και χύνουν κροκοδείλια δάκρυα,πάνω απο το πτώμα της Χίου..

Ποιοί είναι αυτοί?Μα όλοι εκείνοι που χρόνια τώρα,επιβιώνουν και διακρίνονται εν ονόματι της Χίου.Ολοι εκείνοι που μπήκαν στα κοινά με μισό παπούτσι και κατάφεραν να εξασφαλίσουν,πολύ περισσότερα απο ένα ζεύγος!

Αυτοί είναι οι πραγματικοί ένοχοι,μετά τους εμπρηστές!

Στις ατέλειωτες διαδρομές μου,μέσα στα καμένα της Χίου,όλες αυτές τις ημέρες-μέχρι τα φρένα του αυτοκινήτου μου,έσπασαν-σταμάτησα μπροστά σε κάτι καμένα μαστιχόδεντρα..

Ειχαν γίνει όλα κάρβουνο!

Μόνο ένα κλαδάκι έμεινε ανέπαφο..Λες κι η φωτιά δεν μπόρεσε να το καρβουνιάσει..

Πάνω στο κλαδί υπήρχε ατόφια και ανέπαφη μαστίχα.. Μαστίχα που δεν είχε προλάβει να πέσει στο αλευρωμένο χώμα και να πάρει το δρόμο της κατανάλωσης! Ηταν το δάκρυ του μαστιχόδεντρου,για όλα όσα έβλεπε να καίγονται γύρω του..

Φεύγοντας το πήρα μαζί μου.. Το έβαλα μέσα σε ένα βάζο.. Το ζωντάνεψα έστω και πρόσκαιρα.. 

Θα θυμάμαι πάντα,όμως, το δάκρυ του μαζί με την ανικανότητα αυτών που το άφησαν να γίνει στάχτη..!

 

 

  

δείτε περισσότερα »
Οι χάρτες διδασκαλίας στο μάθημα της ιστορίας και το διηνεκές της εκκλησιαστικής κανονικότητας
Απόψεις - Άρθρα - Σχόλια | Δημοσίευση: 21/08/2012

Άρθρο του Ανδρέα Νανάκη Μητροπολίτη Αρκαλοχωρίου, Καστελλίου και Βιάννου

Καθηγητή Θεολογικής Σχολής Θεσσαλονίκης

 

Οι ευρωπαϊκοί χάρτες στις αίθουσες διδασκαλίας του ιστορικού  τμήματος της Φιλοσοφικής Σχολής Θεσσαλονίκης δημιουργούσαν ερωτήματα, όχι βέβαια μόνο στο γράφοντα. Οι καθηγητές Ι. Χασιώτης των μεσαιωνικών χρόνων και Ι. Τουλουμάκος της αρχαίας ιστορίας συνήθιζαν να κρεμούν χάρτες για το εποπτικότερο, το αποτελεσματικότερο και το παραστατικότερο της διδασκαλίας. Ο Τουλουμάκος μάλιστα μας παρότρυνε και αγοράζαμε ειδικά φυλλάδια - χάρτες. Τους μελετούσαμε και εξεταζόμαστε για να εμπεδώνομε καλύτερα τα ιστορικά δρώμενα. Όμως, στο γράφοντα και όχι μόνο, οι χάρτες και το μάθημα της ιστορίας στα ακαδημαϊκά έδρανα, δημιουργούσαν εύλογα ερωτηματικά. Η Ευρώπη έφτασε στον 20ό αιώνα (οι χάρτες απλώνονταν περί το 1980) διαβαίνοντας ποικίλα σχήματα, κοινωνικά, πνευματικά, πολιτιστικά, οικονομικά,  

δείτε περισσότερα »
Οι Κόπτες της Αιγύπτου
Απόψεις - Άρθρα - Σχόλια | Δημοσίευση: 17/08/2012

Άρθρο Του Κωνσταντίνου Αθ. Οικονόμου δάσκαλου - συγγραφέα

 

ΓΕΝΙΚΑ: Συχνά ακούμε τελευταία αναφορές στα ΜΜΕ για τους Κόπτες της Αιγύπτου, τις διώξεις που υφίστανται εκ μέρος φονταμενταλιστών ισλαμιστών, τον πρόσφατο θάνατο του Πατριάρχη τους Σενούντα. Κι ενώ πυραμίδες και μιναρέδες είναι τα σύμβολα που παραπέμπουν στο ένδοξο παρελθόν και το σημερινό παρόν της Αιγύπτου, υπάρχει και μια άλλη Αίγυπτος για αιώνες λησμονημένη από την ιστορία, την επιστημονική έρευνα, τη γνώση των πολλών. Πρόκειται για τους Κόπτες και την Κοπτική Ορθόδοξη Εκκλησία, την αρχέγονη Εκκλησία της Αιγύπτου που ζει στενάζοντας σ’ ένα ισλαμικό περιβάλλον, αποτελούμενη από το 12% του πληθυσμού της χώρας.

Η ονομασία «Κόπτες» προέρχεται από την ελληνική ονομασία «Αίγυπτος», που με τη σειρά της είχε προέλθει από το αρχαίο αιγυπτιακό «Ha-Ka-Ptah», δηλαδή «Οίκος του Ptah». Η ελληνική ονομασία παραφθάρηκε σε «Copt». Οι κόπτες χαρακτήριζαν τους ελληνορθόδοξους με το όνομα «Μελχίτες» («βασιλικοί») από την αραμαϊκή λέξη “melk= βασιλεύς”. Κοινότητα εν διωγμώ, οι Αιγύπτιοι Κόπτες είναι η μεγαλύτερη χριστιανική εκκλησία και η μεγαλύτερη θρησκευτική μειονότητα στη Μέση Ανατολή. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία αποτελούν το 10% του πληθυσμού των 83 εκατ. Αιγυπτίων. Άλλες, ανεξάρτητες πηγές, ανεβάζουν το ποσοστό σε 23%. Παρά τη συνταγματικά κατοχυρωμένη θρησκευτική ελευθερία, οι Κόπτες υποφέρουν από διακρίσεις στην εκπαίδευση, τη λατρεία και την πολιτική εκπροσώπηση. Η κοινότητα νιώθει αποκλεισμό και ανασφάλεια.

Σύμφωνα με έκθεση της οργάνωσης Human Rights Watch,»ενώ ο προσηλυτισμός στο Ισλάμ γίνεται χωρίς καμία δυσκολία στην Αίγυπτο, οι μουσουλμάνοι που ασπάζονται τον χριστιανισμό αντιμετωπίζουν σοβαρές παραβιάσεις των πολιτικών κι ανθρωπίνων δικαιωμάτων τους (...) συναντούν εμπόδια και περιορισμούς για την οικοδόμηση νέων ναών, για την έκδοση δελτίων ταυτότητας, πέφτουν συχνά θύματα αυθαιρέτων συλλήψεων και επιθέσεων μισαλλοδοξίας. Ακόμη και για την παραμικρή επισκευή σε χριστιανικό ναό χρειάζεται η έγκριση του προέδρου της Αιγύπτου!». Οι Κόπτες άρχισαν να περιθωριοποιούνται μετά το 1950 και το πραξικόπημα του Νάσερ, όταν κατασχέθηκε το μεγαλύτερο μέρος γης και εκκλησιαστικής περιουσίας που ανήκε σε Κόπτες, με αποτέλεσμα πολλοί να μεταναστεύσουν στην Αυστραλία, Αμερική και Ευρώπη.

ΟΙ ΚΟΠΤΕΣ ΣΤΟ ΔΙΑΒΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ: Η Εκκλησία της Αιγύπτου ιδρύθηκε περί το 60 μ.Χ., με βάση τις διδασκαλίες του Ευαγγελιστή Μάρκου. Ο Μάρκος θανατώθηκε ενώ σερνόταν στους δρόμους της Αλεξάνδρειας από τον ειδωλολατρικό όχλο, και θάφτηκε σε κοντινό χωριό. Το έτος 828, Ενετοί έμποροι άρπαξαν τα λείψανά του, κρυμμένα ανάμεσα σε κομμάτια χοιρινού κρέατος (!) στη Βενετία. Οι Κόπτες Χριστιανοί είχαν ενσωματώσει παραδόσεις της αιγυπτιακής θρησκείας και στοιχεία ελληνικής παράδοσης και γραμματείας, μιας και η Αίγυπτος από το 332 π.Χ., που κατακτήθηκε από τον Μεγάλο Αλέξανδρο, και μέχρι τα χρόνια της Κλεοπάτρας ήταν ελληνιστικό βασίλειο (Πτολεμαίοι). Η μετάβαση των Κοπτών στον Χριστιανισμό διευκολύνθηκε από το γεγονός ότι η πίστη στη μετά θάνατο ζωή, υπήρξε και πίστη της αρχαίας αιγυπτιακής θρησκείας, ενώ η πίστη των Αιγυπτίων στη διττή (θεού και ανθρώπου) φύση του Όσιρη, καθώς και στην ιερή τριάδα των θεών Όσιρη, Ίσιδας και Ώρου μαρτυρούν και άλλα κοινά στοιχεία. Έτσι, οι Κόπτες ασπάστηκαν εύκολα τη νέα θρησκεία, παρότι αυτή τελούσε υπό απαγόρευση μέχρι και το 313 μ.Χ. (Διάταγμα Μεδιολάνου).

Τα πράγματα άλλαξαν μετά την ίδρυση της Κωνσταντινούπολης. Με την ίδρυση της Νέας Ρώμης, η Αλεξάνδρεια έχασε την πρωτοκαθεδρία της Ανατολής. Έτσι, κάθε παράλογη αύξηση των φόρων από την κεντρική εξουσία, από την περίοδο του Θεοδοσίου και μετά, επέτεινε τη φτώχεια και τη δυστυχία των Αιγυπτίων, αλλά και την αντιπάθεια προς την κεντρική εξουσία. Η 4η Οικουμενική Σύνοδος στη Χαλκηδόνα (451) υπήρξε η απαρχή των δεινών για τον αιγυπτιακό χριστιανισμό. Από τα σχολεία γνωρίζουμε πως οι Κόπτες είναι μονοφυσίτες χριστιανοί, πως αποκήρυξαν τους κανόνες της 4ης Οικουμενικής επειδή διατύπωσε όρους ενάντια στον μονοφυσιτισμό, πως εγκατέλειψαν την ορθόδοξη πίστη, με αποτέλεσμα τη διακοπή της εκκλησιαστικής κοινωνίας και τη χαλάρωση των δεσμών με το βυζαντινό κράτος που έφερε την κατάκτησή τους από το Ισλάμ.

Ο μονοφυσιτισμός διδάσκει την απορρόφηση της ανθρώπινης φύσης του Χριστού από τη θεία κατά την υποστατική ένωση. Για να αντιμετωπιστεί η δοξασία του αυτή, με την οποία μπορούσε να αμφισβητηθεί η ανθρώπινη παρουσία του Χριστού στον κόσμο, συνεκλήθη η Σύνοδος στη Χαλκηδόνα της Μ. Ασίας. Εκεί κυριάρχησε ο άξονας Ρώμης-Κωνσταντινούπολης εις βάρος της Αλεξάνδρειας που είχε παρεκκλίνει από την ορθή πίστη. Οι Αιγύπτιοι πιστοί, με αρχηγούς επισκόπους και μοναχούς που διαφωνούσαν με το Ορθόδοξο ∆όγμα της Εκκλησίας υπέβαλαν τα αιτήματά τους στην οικουμενική Σύνοδο της Χαλκηδόνας. Το λάθος των Κοπτών ήταν ότι τα λαϊκά και δίκαια αιτήματα της επαρχίας τους δεν τα ξεχώρισαν από τις θεολογικές συζητήσεις. Μπλέχτηκαν στο «Χριστολογικό Πρόβλημα», χρησιμοποιώντας υβριστικά και ανατρεπτικά συνθήματα, ενώ δεν απέφυγαν τις συγκρούσεις. Τελικά η Σύνοδος χαρακτήρισε «αιρετικούς» τους ηγέτες τους και η πολιτεία διέταξε μέτρα εναντίον τους.

Αλλά η Αυτοκρατορική Αυλή έκανε το ασυγχώρητο λάθος να αδιαφορήσει για τα δίκαια αιτήματα του λαού της Αιγύπτου και της γειτονικής Συρίας. Υποβαθμίστηκαν «αναφορές» απεσταλμένων στις περιοχές αυτές, που περιέγραφαν άθλιες συνθήκες διαβίωσης. Οι αποφάσεις της Χαλκηδόνας δεν έγιναν αποδεκτές από τον κλήρο και τον λαό της Αλεξανδρείας. Η αντιπαράθεση με την εξουσία και η αποκοπή της Αλεξάνδρειας από την εκκλησιαστική κοινωνία οδήγησαν την Αίγυπτο στην αραβική, μουσουλμανική ηγεμονία. Ακόμη ελαττώθηκε ο πληθυσμός του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας και οι Αιγύπτιοι Κόπτες χωρίστηκαν από τους Έλληνες Ορθοδόξους.

Στα μέσα του Η' αιώνα, αποκομμένοι και αβοήθητοι, οι Κόπτες, καταδιώχθηκαν από τον εμίρη Χαβίζ, που εξισλάμισε βίαια πολλούς απ' αυτούς. Στα μέσα του Θ' αιώνα νέος διωγμός ξέσπασε εναντίον Ορθοδόξων και Κοπτών, όταν μουσουλμάνοι σκότωσαν πολλούς Χριστιανούς, κατέστρεψαν εκκλησίες και ανάγκασαν πολλούς να εξισλαμιστούν. Από τον Ι' αι. άρχισαν να εκλέγονται αραβόφωνοι πατριάρχες. Το 933 πρώτος αραβόφωνος Πατριάρχης έγινε ο Ευτύχιος. Το 1015 ο ηγεμόνας Χακήμ διέταξε εξοντωτικό διωγμό εναντίον των Χριστιανών. Τότε δολοφονήθηκε ο Πατριάρχης Διονύσιος, πολλοί Χριστιανοί αναγκάστηκαν με τη βία να εξισλαμιστούν, ενώ καταστράφηκαν χιλιάδες εκκλησίες.

ΟΙ ΚΟΠΤΕΣ ΣΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΕΜΕΙΣ: Οι Κόπτες, ως μονοφυσίτες, αρχικά κυνηγήθηκαν από τους Βυζαντινούς και κατόπιν από Άραβες και Τούρκους. Σήμερα μιλούν αραβικά αλλά γράφουν με το ελληνικό - κοπτικό αλφάβητο. Στις μέρες μας υπάρχουν στην Αίγυπτο τουλάχιστον 10 εκατομμύρια Κόπτες Χριστιανοί και 2 εκατομμύρια άλλοι χριστιανοί. Οι θρησκευτικές αντιλήψεις των Κοπτών αναμίχθηκαν με ποικίλες δοξασίες, απομακρυνόμενες σε αρκετά σημεία από την ορθόδοξη χριστιανική πίστη. Με την εύρεση των αρχαίων κοπτικών κειμένων του Nag Hammadi της Αιγύπτου (12/1945) καταδείχθηκε η επίδραση θεοσοφικών αντιλήψεων των Γνωστικών σε Κόπτες της εποχής.

Σήμερα στην Ελλάδα ζουν 3-4.000 Αιγύπτιοι Κόπτες. Η Σαρακοστή των Κοπτών διαρκεί 55 ημέρες. Η νηστεία αρχίζει μια εβδομάδα νωρίτερα και ολοκληρώνεται μια εβδομάδα αργότερα. Έχοντας μάθει να ζουν στην έρημο, ακολουθούν ασκητικό τρόπο ζωής. Γι’ αυτό κράτησαν τη μεγάλη διάρκεια στις λειτουργίες και τις πολλές ώρες νηστείας. Η αποχή από τροφή και νερό διαρκεί μέχρι τη δύση του ήλιου. Οι κοπτικοί ύμνοι έχουν έντονα στοιχεία χαρμολύπης και παραπέμπουν στους βυζαντινούς ύμνους και τη φαραωνική παράδοση.

  

δείτε περισσότερα »
Δημητριάδος Ιγνάτιος:"στο πρόσωπο Της,η ελπίδα παραμένει ζωντανή"
Απόψεις - Άρθρα - Σχόλια | Δημοσίευση: 13/08/2012

Αγαπητοί μου πατέρες και αδελφοί, παιδιά μου εν Κυρίω αγαπημένα.«Δεύτε ψυχικαίς αγκάλαις το αειπάρθενον σώμα βαστάσωμεν...»

Με αυτά τα γεμάτα τρυφερότητα και πίστη λόγια, μας καλεί ο Άγιος  Ιωάννης ο Δαμασκηνός να τιμήσουμε τη σημερινή ημέρα. Μια ημέρα, όμως, που κρύβει κάτι το παράδοξο και κάτι το αντιφατικό.

-  Εορτάζουμε έναν θάνατο!- Πανηγυρίζουμε για μία απώλεια!- Δοξολογούμε τον Θεό για μία αναχώρηση από τα εγκόσμια!

Και μάλιστα, την αναχώρηση ενός προσώπου αγαπητού, του πλέον αγαπητού αλλά και του πλέον αγνού της ανθρώπινης ιστορίας: Του προσώπου της Υπεραγίας Θεοτόκου, της κατά σάρκα Μητέρας του Χριστού μας.

Σαν σήμερα, η ανθρωπότητα ορφάνεψε και στερήθηκε την ορατή γέφυρα,  

δείτε περισσότερα »

Σελίδες : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74