«Σταυρός ο φύλαξ πάσης της οικουμένης, Σταυρός η ωραιότης της Εκκλησίας...»

Εκκλησία της Ελλάδος | Δημοσίευση: 15/09/2011

Με  την πρέπουσα ιερότητα  εορτάστηκε και φέτος η Εορτή   της Υψώσεως του Τιμίου και Ζωοποιού Σταυρού στην Ιερά Μητρόπολη Μαντινείας και Κυνουρίας. Πλήθος κόσμου πλημμύρισε από πρωίας  τους Ενοριακούς  Ιερούς Ναούς καθώς και  τiς Ιερές Μονές της θεοσόστου Ιεράς μας  Μητροπόλεως. 

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Μαντινείας και Κυνουρίας κ. κ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ,  την παραμονή της  εορτής, χοροστάτησε στην ακολουθία του Εσπερινού και των Χαιρετισμών του Τιμίου Σταυρού, όπου και κήρυξε τον Θείων Λόγων, επ' ευκαιρία της μεγάλης Εορτής του Τιμίου Σταυρού, στην Ιερά Μονή Κοιμ. Επάνω Χρέπας Τριπόλεως,   πλαισιούμενος εκ  των Ιερέων της Αρχιερατικής Περιφερείας της Τριπολεως και της Αρχιερατικής Περιφερειας Φαλάνθου. 

Ανήμερα δε  ο Σεβ. Μητροπολίτης, λειτούργησε και τέλεσε την ακολουθία της Ιεράς Υψώσεως του Τιμίου και Ζωοποιού Σταυρού στην Ιερά Μονή Αγίου Νικολάου Καλτεζών,  η  οποία από βραδύς  είχε κατακλυστεί από πλήθος  ευλαβών προσκυνητών. 

Λαμπρά εόρτασαν και στις λοιπές Ιερές Μονές της Μητροπόλεως, ήτοι την Ιερά Μονή Γοργοεπηκοου Νεστανης Μαντινείας, την  Ιερά Μονή Τιμίου Προδρόμου Καστρίου Κυνουρίας, την Ιερά Μονή Επάνω Χρέπας Τριπόλεως την Ιερά Μονή Βαρσών, την Ιερά Μονή Κανδήλας.

Στην Τρίπολη δε, στην έδρα της Ιεράς Μητροπόλεως,  στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό του Αγίου Βασιλείου της Τριπόλεως και τους  άλλους Ιερούς Ναούς πλήθος κόσμου παρέστη και κατέκλισε τους Ιερούς Ναούς, τόσο κατά  την Θεία λειτουργία, όσον και κατά  την Ιερά ακολουθία της Υψώσεως  του Τιμίου και Ζωοποιού Σταυρού. 

Ανήμερα της εορτής στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό Αγίου Βασιλείου Τριπόλεως  και περί ώρας 6.30 μ.μ προεξάρχοντος του Σεβ. Μητροπολίτου μας, τελέσθηκε η Ιερά Ακολουθία των Χαιρετισμών του Τιμίου Σταυρού παρουσία πλήθους  Ιερέων, Τριπολιτών και  εορταζόντων την μεγάλη αυτή εορτή της Ορθοδοξίας μας. 

Οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί παγκοσμίως  τιμούμε με ιδιαίτερο τρόπο την  ημέρα της Υψώσεως του Σταυρού του Κυρίου μας. Όλες οι Ιερές ακολουθίες έχουν πανηγυρικό χαρακτήρα, ενώ παραλλήλως την ημέρα αυτή  έχει θεσπισθεί αυστηρή νηστεία. Κατακλύζουμε του Ιερούς Ναούς  για να προσκυνήσουμε τον Τίμιο Σταυρό, παίρνουμε μαζί μας κλώνους βασιλικού ως ευλογία και χρησιμοποιούμε τα Σταυρολούλουδα στην προετοιμασία του πρόσφορου αντί για να χρησιμοποιήσουμε προζύμι.

Ξέρουμε καλά ότι η τιμή και η προσκύνηση του Σταυρού είναι προσκύνηση του Ίδιου του Εσταυρωμένου  Χριστού μας. Ο Σταυρός του Κυρίου μας, είναι το καύχημά μας, το νικηφόρο λάβαρο κατά του μεγαλύτερου εχθρού μας, του διαβόλου, το αήττητο όπλο κατά του κάθε είδους κακού. ο Τίμιος Σταυρός είναι το Ιερότερο σύμβολο του χριστιανισμού είναι  η σημαία και το λάβαρο της Εκκλησίας, είναι ο φύλαξ της οικουμένης. Κάποτε ο Σταυρός  ήταν όργανο θανατικής εκτελέσεως των κακούργων, ήταν  ξύλο καταισχύνης και κατάρας. Από τότε όμως που επάνω σ' αυτόν πέθανε ο αναμάρτητος Σωτήρας του κόσμου, ο Σταυρός έγινε «Τίμιον Ξύλον». 

Γι' αυτό και την 14η Σεπτεμβρίου κάθε ευλογημένου έτους, γιορτάζουμε την εύρεση του Τιμίου Σταυρού στα Ιεροσόλυμα από την Αγία Ελένη και την ύψωση του,  γι' αυτό  η Εκκλησία περίτρανα διαμηνύει και θυμίζει  προς όλους μας:

«Σταυρός ο φύλαξ πάσης της οικουμένης· Σταυρός η ωραιότης της Εκκλησίας...»

Γι' αυτό στο απολυτίκιο της ημέρας, γίνεται λόγος για το ότι ο λαός ανήκει στον Θεό: «Σώσον Κύριε τον λαόν Σου και ευλόγησον την κληρονομίαν Σου». Μας εξηγεί ότι ο λαός δεν ανήκει στους άρχοντας, αλλά στον  Κύριο και Θεό μας των Σωτήρα Χριστό.

Κληρονομία είναι η Εκκλησία, η μία, αγία, καθολική και αποστολική, που κρατά αμετάβλητα και αδιάλειπτα την  αποστολική διαδοχή, την διδασκαλία και τα χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος.

Η φράση "νίκας τοις βασιλεύσιν" εννοιολογικά αναφέρεται στους άρχοντας που ηγούνται του λαού..

Έπειτα, γίνεται λόγος για το πολίτευμα του Κράτους που προστατεύεται από τον Σταυρό: «και το σον φυλάττων διά του σταυρού Σου πολίτευμα». Πρόκειται για ένα πολίτευμα που στηρίζεται στον αποκαλυπτικό λόγο του Θεού, στο πολίτευμα του Σταυρού, δηλαδή στην αγάπη ως υπέρβαση της φιλαυτίας.

Ακόμη στο τροπάριο αυτό γίνεται λόγος για βαρβάρους: «κατά βαρβάρων δωρούμενος». Ποιοι είναι αυτοί οι βάρβαροι; Το τροπάριο αυτό θέτει έναν βαθύ πολιτειακό προβληματισμό που δεν συνδέεται με την εξωτερική μορφή του πολιτεύματος, αλλά με τον τρόπο ζωής και πολιτείας τόσο των αρχόντων όσο και των αρχομένων.

Ευχόμαστε σε όλους τους Χριστιανούς μας και συνανθρώπους μας,  ο Τίμιος Σταυρός, το Ζωηφόρο και Πανάγιο αυτό Ξύλο, επάνω στο οποίο υπεγράφη με το Τίμιο Αίμα του Κυρίου η Σωτηρία του κόσμου να σκέπη και να προστατεύει πάντας. 

                                                                 +Ιερεύς Ιωάννης Σουρλίγγας