Η σημασία της Αγιογραφίας

Απόψεις - Άρθρα - Σχόλια | Δημοσίευση: 01/06/2024

απόσπασμα Άρθρου Ελευθερίου Ανδρώνη -sportime.gr

φωτο αρχείο ierovima από Αγ. Νεκτάριο Βούλας

"Από το πρώτο θεμέλιο, μέχρι το τελευταίο κεραμίδι που θα μπει σε ένα ιερό ναό, όλα έχουν τη σημασία τους. Η βυζαντινή τεχνοτροπία έχει νόμους, έχει κανόνες και πολύ συγκεκριμένες αρχές. Κινείται αυστηρά στα πλαίσια μιας περιφρουρημένης αποκάλυψης και αλήθειας. Και ότι βγαίνει έξω από αυτά τα νοητά τείχη, παύει να πρεσβεύει την αλήθεια. Αντιπροσωπεύει μόνο τις φαντασιοπληξίες ενός ανθρώπινου νου.
Η αγιογραφία δεν απλά μια θρησκευτική διακόσμηση, αλλά ένα ιερό κήρυγμα για τους οφθαλμούς. Είναι το ευαγγέλιο των αγράμματων και των αδιάβαστων. Έχει αυστηρά σωτηριολογική έννοια και σκοπό, όπως και το οτιδήποτε άλλο αγγίζει τις 5 αισθήσεις του χριστιανού στην εκκλησία. Η οσμή του λιβανιού, οι βυζαντινοί Ήχοι των ψαλμών, το θυμιατό του ιερέα, η Θεία Κοινωνία, το αντίδωρο, ο άρτος, οι ευλαβικές μορφές των αγίων, τα πάντα συντελούν σε μια πνευματική πανδαισία για την ανάταση της ψυχής. Όχι συναισθηματική ανάταση, αλλά βιωματική μέσω της αποκάλυψης των αληθειών του Ευαγγελίου...
...Οι αγιογραφίες δεν είναι φτιαγμένες για να λαμβάνουν πρωταγωνιστική θέση στον χώρο της εκκλησίας. Δεν είναι σκοπός τους να «κερδίζουν την παράσταση», όπως κάνουν οι υπερφίαλες ζωγραφιές του Μυταρά, αλλά να συνεπικουρούν ταπεινά (τόσο – όσο) το σωτηριολογικό έργο της εκκλησίας.
Οι αγιογραφίες έχουν πάντοτε τάξη, και ως σύνολο προκαλούν ένα απερίσπαστο αίσθημα κατάνυξης. Δεν αποσπούν τον νου από τη δοξολογία, αλλά ίσα – ίσα τον βοηθούν να συγκεντρωθεί σε αυτή. Οι σουρεαλιστικές εικόνες του Μυταρά δημιουργούν μια ταραχώδη αίσθηση, μια συνεχή κίνηση, ένα χάος, σε «αρπάζουν» από τον γιακά για να τα προσέξεις, να δώσεις σημασία μόνο σε αυτά, να ξεχάσεις ότι μπήκες σε αυτόν τον ναό για να λατρέψεις τον Θεό...
Όποιος θέλει νεωτερισμούς στους ορθόδοξους ναούς να πάει να κάνει ένα ντουζ με κρύο νερό, να βάλει μετά και μια κρύα κομπρέσα στο κεφάλι και θα του περάσει..."