Από τον Οκτώβριο του 2016 και μέχρι τις αρχές του 2017, Ο Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Γέρων Αμερικής κ. Δημήτριος και αξιωματούχοι της Εκτελεστικής επιτροπής του Αρχιεπισκοπικού Συμβουλίου πληροφορήθηκαν ότι η Αρχιεπισκοπή αντιμετώπιζε ένα σοβαρό και σύνθετο οικονομικό έλλειμμα το οποίο είχε δημιουργηθεί από αρκετά χρόνια.
Ταυτόχρονα, ο Αρχιεπίσκοπος Δημήτριος πρότεινε και το Αρχιεπισκοπικό Συμβούλιο εξέλεξε νέα ηγεσία του Αρχιεπισκοπικού Συμβουλίου.
Ο κ. Γεώργιος Τσαντίκος, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Rockefeller & Company στη Νέα Υόρκη ονομάστηκε Αντιπρόεδρος του Αρχιεπισκοπικού Συμβουλίου.
Ο κ. Μιχαήλ Ψαρός, συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας KPS Capital Partners, διορίσθηκε ταμίας.
Η κα. Κάθριν Γουόλς, επί μακρά σειρά ετών μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής και πρόεδρος της Νομικής Επιτροπής, ονομάστηκε Γραμματέας.
Στις αρχές Σεπτεμβρίου 2017, ο Αρχιεπίσκοπος Δημήτριος ζήτησε από τον Πρωτοσύγκελλο, Θεοφιλέστατο Επίσκοπο Φασιανής κ. Αντώνιο, να αναλάβει την θέση κλειδί της διοικητικής ευθύνης και εποπτείας μετά την παραίτηση του πρώην Εκτελεστικού Διευθυντή Διοικήσεως.
«Το έλλειμμα και η απροσδόκητη φύση του μας προκάλεσε πολύ μεγάλη έκπληξη και λύπη», είπε ο Αρχιεπίσκοπος Δημήτριος.
«Τα επώδυνα και αναπόφευκτα μέτρα που λαμβάνουμε για να διορθώσουμε την κατάσταση θα έχουν σημαντικό αντίκτυπο στις λειτουργίες της Αρχιεπισκοπής και κινούμεθα αποφασιστικά και με πεποίθηση για να διορθώσουμε τις αδυναμίες των δημοσιονομικών ελέγχων και των λειτουργιών που αποκαλύφθηκαν κατά την κρίση, και για να επανοικοδομήσουμε τα οικονομικά μας».
«Η Ιερά Επαρχιακή Σύνοδος, η Εκτελεστική Επιτροπή του Αρχιεπισκοπικού Συμβουλίου και εγώ θέλουμε ο κλήρος και ο λαός της Αρχιεπισκοπής μας να είναι απολύτως πληροφορημένοι για το τί συνέβει και για το τι κάνουμε ώστε να υπερβούμε τα προβλήματα», δήλωσε ο Σεβασμιώτατος.
Η νέα ηγετική ομάδα, διά της γενναιοδωρίας του ταμία κ. Μιχαήλ Ψαρού, προσέλαβε την εταιρεία Grant Thornton, μία από τις μεγαλύτερες ανεξάρτητες λογιστικές και συμβουλευτικές εταιρείες στον κόσμο, να προβεί σε λεπτομερή ανασκόπηση των λειτουργιών της Αρχιεπισκοπής και να παράσχει μια έκθεση η οποία θα περιλαμβάνει συστάσεις για τους κατάλληλους εσωτερικούς ελέγχους και διαδικασίες για την δημιουργία ενός εκκλησιαστικού μη κερδοσκοπικού ιδρύματος παγκοσμίου επιπέδου.
Η τελική έκθεση θα παραληφθεί εντός του Οκτωβρίου 2017 και τα αποτελέσματά της θα γνωστοποιηθούν στην Εκτελεστική Επιτροπή, στο Αρχιεπισκοπικό Συμβούλιο και στο κοινό. Ο Πρωτοσύγκελλος θα εφαρμόσει τις συστάσεις.
Εν τω μεταξύ, η νέα ηγετική ομάδα άλλαξε σημαντικά ορισμένες διεργασίες στην Αρχιεπισκοπή και άρχισε να εφαρμόζει εσωτερικούς ελέγχους και διαδικασίες.
Οι αλλαγές αυτές, που εφαρμόσθηκαν σε σύντομο χρονικό διάστημα θα φέρουν τάξη, συγκρότηση και ακεραιότητα στις λειτουργίες της Αρχιεπισκοπής.
Ήδη έχουν ληφθεί τα παρακάτω μέτρα:
Θα διορισθεί νέος πρόεδρος της Οικονομικής Επιτροπής του Αρχιεπισκοπικού Συμβουλίου.
Ο διευθυντής του Τμήματος Οικονομικών απηλλάγη των καθηκόντων του.
Η Αρχιεπισκοπή θα διορίσει μέλη σε Ανεξάρτητη Ελεγκτική Επιτροπή. Τα μέλη της ως άνω επιτροπής θα πρέπει να έχουν επαγγελματική εμπειρία ως πιστοποιημένοι δημόσιοι λογιστές (CPA) και ελεγκτές.
Έχει αρχίσει η αναζήτηση για πρόσληψη λογιστικής εταιρείας η οποία θα προβεί σε ανεξάρτητο δικανικό έλεγχο των οικονομικών της Αρχιεπισκοπής για τα τελευταία τρία χρόνια.
Ανεξάρτητος δικανικός έλεγχος των οικονομικών του Αγίου Νικολάου βρίσκεται ήδη εν εξελίξει. Δημιουργείται Ανεξάρτητη Επιτροπή για αυτό το σκοπό και η λογιστική εταιρεία Price Waterhouse Cooper έχει προσληφθεί.
Ο Αρχιεπίσκοπος Δημήτριος διόρισε τον π. Σωτήριο Μπαρούντι ως Γενικό Διευθυντή Οικονομικών (CFO) της Αρχιεπισκοπής. Ο π. Μπαρούντι είναι πτυχιούχος στη διοίκηση επιχειρήσεων και κατέχει Masters Λογιστικής. Πρό του διορισμού του η Αρχιεπισκοπή δεν είχε θέση Γ.Δ.Ο. (CFO).
Έχει πραγματοποιηθεί μείωση του προσωπικού κατά περίπου 25%. Εφ' όσον η οικονομική λογία παραμείνει στα περυσινά επίπεδα η Αρχιεπισκοπή θα μπορέσει να λειτουργήσει σχεδόν χωρίς έλλειμμα το επόμενο έτος.
Μείωση σχεδόν 25% έχει εφαρμοσθεί στα λειτουργικά έξοδα.
Γενικά διοικητικά έξοδα, συμπεριλαμβανομένων κινητών τηλεφώνων του προσωπικού, πιστωτικών καρτών, ταξιδιωτικών εξόδων έχουν μειωθεί ή και τελείως απαλειφθεί.