Δεύτερη ημέρα εργασιών της Πανορθοδόξου συνδιάσκεψης στη Λαμία

Εκκλησία της Ελλάδος | Δημοσίευση: 05/11/2014

Υπό την αιγίδα του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου Β’, με την φιλοξενία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Φθιώτιδος κ. Νικολάου, και με τη συμμετοχή Εντεταλμένων εννέα Ορθοδόξων Εκκλησιών και εβδομήντα έξι Ιερών Μητροπόλεων της Εκκλησίας της Ελλάδος της Κρήτης, και της Δωδεκανήσου, συνεχίσθηκε χθες, 4η Νοεμβρίου ε. έ., για δεύτερη ημέρα στο Πνευματικό και Διοικητικό Κέντρο της Ιεράς Μητροπόλεως Φθιώτιδος, η «ΚΣΤ’ Πανορθόδοξος Συνδιάσκεψις Εντεταλμένων Ορθοδόξων Εκκλησιών και Ιερών Μητροπόλεων δια θέματα αιρέσεων και παραθρησκείας», με θέμα: «Ἐξωχριστιανικές, αἱρετικές καί ἀποκρυφιστικές θεωρήσεις περί τοῦ Χριστοῦ».

Κατά την πρωινή συνεδρία, υπό την προεδρία του Σεβ. Μητροπολίτου Κυδωνίας και Αποκορώνου κ. Δαμασκηνού, ο πρώτος ομιλητής Αιδεσιμολογιώτατος πρωτ. π. Βασίλειος Γεωργόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής του Α.Π.Θ. ανέπτυξε το θέμα: «Οι περί του Χριστού δοξασίες της ανθρωποσοφίας». Μεταξύ των άλλων ο εισηγητής υπογράμμισε ότι στον χώρο της ανθρωποσοφίας υπάρχει μια πρωτοφανής περιφρόνιση των ιστορικών δεδομένων των Ευαγγελίων και ότι οι βασικές θέσεις του R. Steiner, για το πρόσωπο του Χριστού ουσιαστικά αποτελούν μία αποκρυφιστική, ανιστορική νεογνωστικού τύπου φαντασιώδη κατασκευή, στην οποία ενσωματώθηκαν θεμελιώδεις παραδοχές του ανθρωποσοφικού οικοδομήματος. 

Ο δεύτερος ομιλητής Αιδεσιμολογιώτατος πρωτ. π. Κυριακός Τσουρός, Δρ. Θεολογίας ανέπτυξε το θέμα: «Νεοπαγανιστικές θεωρήσεις περί του Ιησού Χριστού». Ο εισηγητής αφού ανέλυσε με λεπτομέρεια τις διάφορες τάσεις στον νεοπαγανιστικό χώρο σχετικά με τις δοξασίες περί Χριστού, τόνισε πως όσοι από τους νεοπαγανιστές δεν αρνούνται την ιστορική ύπαρξη του Χριστού, την παραχαράσσουν. Το βέβαιο είναι ότι ο Ιησούς Χριστός του νεοπαγανισμού δεν είναι ο Ιησούς Χριστός των Ευαγγελίων, δεν είναι όπως θα τον ήθελαν οι διάφοροι νεοπαγανιστές, ιστορικό πρόσωπο μεν, αλλά εθνικός επαναστάτης ή σοφιστής. Ακόμη δεν είναι μυθικό ή αλληγορικό κατασκεύασμα. Δεν ήταν Έλληνας ή ο Απολλώνιος Τυανέας, θεώρηση που σαγηνεύει Έλληνες ορθοδόξους εμφορουμένους από εθνικιστικά αισθήματα και πάνω από όλα δεν ανήκε σε κανένα αρχαιοειδωλολατρικό πάνθεον. 

Ο τρίτος εισηγητής Παν. Αρχιμ. π. Εφραίμ Τριανταφυλλόπουλος Δρ. Θεολογίας, ανέπτυξε το θέμα «Ο Χριστός της Θεοσοφίας». Αφού παρουσίασε λεπτομερώς τις περί Χριστού δοξασίες της Θεοσοφίας τόνισε ότι σύμφωνα με τη Θεοσοφία ο Ιησούς Χριστός είναι μια από τις εμφανίσεις του «κοσμικού Χριστού» δηλαδή του «απροσώπου Ενός», της «συμπαντικής θείας Ουσίας», παρούσας στο σύμπαν και σε κάθε άτομο. Καμία σχέση δεν έχει ο «Χριστός» αυτός με τον ιστορικό Ιησού Χριστό των Ευαγγελίων και της Εκκλησίας, τον γεννηθέντα εν Βηθλεέμ της Ιουδαίας και επί Ποντίου Πιλάτου παθόντα, ταφέντα και αναστάντα. Άλλωστε πίστη της Θεοσοφίας είναι ὅτι: «στον Θεό των χριστιανών στον Πατέρα του Ιησού, στον δημιουργό δεν πιστεύουμε. Απορρίπτουμε την ιδέα Θεού προσωπικού» (Μπλαβάτσκυ). 

Στην απογευματινή συνεδρία, υπό την προεδρία του Σεβασμιωτάτου Αρχιεπίσκοπου Λύδδης κ. Δημητρίου, ο τέταρτος ομιλητής πρωτ. π. Κωνσταντίνος Παπαθανασίου, Δρ. Θεολογίας, ανέπτυξε τό θέμα «”Αλλος μεν ο Χριστός, άλλος δε ο Ιησούς”. Αλλοιωμένες προσεγγίσεις του Θεανθρώπου στην πρωτοχριστιανική Εκκλησία έως και σήμερα». Ο εισηγητής, αφού έκανε μια λεπτομερή αναδρομή στην ιστορία των αιρέσεων, τόνισε ότι η απόπειρα αλλοιωμένης προσεγγίσεως του θεανδρικού προσώπου του Χριστού και του σωτηριώδους έργου του έχει διαχρονικό χαρακτήρα και ανάγεται ως τους πρωτοχριστιανικούς χρόνους. Τέτοιες προσεγγίσεις εμμέσως είναι καταγεγραμμένες στα ιερά κείμενα της Καινής Διαθήκης. Η απόκρυφη αποκαλυπτική γραμματεία της αρχαίας Εκκλησίας είναι απτό δείγμα αυτής της παραχάραξης. Η Εκκλησία κλήθηκε και στους μετέπειτα αιώνες να αντιμετωπίσει τις χριστολογικές αιρέσεις με τις Οικουμενικές συνόδους. Επίσης στα νεώτερα χρόνια, κυρίως στον δυτικό χώρο, με τη χρήση της ιστορικοκριτικής μεθόδου, αναζητείται ο «ιστορικός Ιησούς» απορρίπτοντας την εκκλησιαστική δογματική παράδοση. 

Ο πέμπτος εισηγητής Πρωτ. π. Σωτήριος Αθανασούλιας, MTh, ανέπτυξε το θέμα «Ο Ιησούς Χριστός και η αίρεση των «Μαρτύρων του Ιεχωβά». Ο εισηγητής παρουσίασε μία τεκμηριωμένη ανάλυση των δοξασιών της εταιρίας «Σκοπιά» σχετικά με το πρόσωπο του Ιησού Χριστού. Μεταξύ των άλλων τόνισε ότι εταιρία «Σκοπιά» των «μαρτύρων του Ιεχωβά» διαστρέφει πλήρως τη διδασκαλία της Αγίας Γραφής, προβάλλοντας μια συγκεχυμένη αντίληψη περί του Χριστού, παρόμοια με αυτή του αρχαίου αρειανισμού. Για τους οπαδούς της ο Ιησούς Χριστός δεν είναι ο Θεός δημιουργός του σύμπαντος κόσμου, ο μόνος Σωτήρας και ο έσχατος Κριτής του, αλλά είναι απλά ένα δημιούργημα του Ιεχωβά, ένας διάκονος και υπηρέτης του, ο οποίος αναλαμβάνει να ασκεί προσωρινούς ρόλους.

Οι εργασίες της Συνδιασκέψεως ολοκληρώνονται την Τετάρτη, 5 Νοεμβρίου.