Έντονη διαφωνία των κληρικών της Ι.Μ. Γλυφάδας

Εκκλησία της Ελλάδος | Δημοσίευση: 15/11/2018

Με δυσάρεστη έκπληξη παρακολουθήσαμε από τα Μ.Μ.Ε. την κοινή συνέντευξη του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών      κ. κ. Ιερωνύμου και του Πρωθυπουργού κ. Αλέξη Τσίπρα και διαβάσαμε τις 15 «κοινές προτάσεις μεταξύ Εκκλησίας και Πολιτείας που θα πάρουν τη μορφή της νομοθετικής ρύθμισης» σχετικά με την επικείμενη αναθεώρηση του Συντάγματος και την μισθοδοσία του Ιερού Κλήρου.

    Εκφράζουμε την έντονη διαφωνία μας στα εξής κυρίως σημεία:

1. Στην αναθεώρηση του άρθρου 3 του Συντάγματος, όπου προτείνεται η φράση «Η Ελληνική Πολιτεία είναι θρησκευτικά ουδέτερη» και όπως ερμηνεύεται στην αιτιολογική έκθεση «με ότι αυτό συνεπάγεται κανονιστικά και πρακτικά». Διερωτώμαστε, πώς μπορεί μία Πολιτεία να θεωρείται «θρησκευτικά ουδέτερη», όταν έχει «επικρατούσα θρησκεία»; Σε ποία περίπτωση με το ισχύον Σύνταγμα δεν υπήρξαν σεβαστές οι θρησκευτικές πεποιθήσεις οιουδήποτε πολίτη; Η διευκρίνηση «με ότι αυτό συνεπάγεται…» είναι ασαφής και μπορεί να υποκρύπτει δυσάρεστες εκπλήξεις.  Μήπως ο απώτερος σκοπός της προσθήκης αυτής είναι ο υποβιβασμός της Εκκλησίας σε Σωματείο. Μπορεί σε κάποιες ευρωπαϊκές χώρες η Εκκλησία να χαρακτηρίζεται ως Σωματείο, αλλά αυτό σε καμιά περίπτωση δεν είναι δυνατό να ισχύει στη Χώρα μας. Στον τόπο αυτό πάντοτε οι σχέσεις Εκκλησίας και Πολιτείας υπήρξαν σχέσεις συναλληλίας. Και στα σκοτεινά χρόνια της δουλείας η Εκκλησία ήταν Εθναρχεύουσα. Η Ελλαδική Εκκλησία έχει προσφέρει τη ζωή και το αίμα της σε αυτόν εδώ τον τόπο. Είναι η τροφός του Γένους. Χάρις σ΄ αυτήν διασώθηκε η εθνική μας συνείδηση. Αυτή με τους Νεομάρτυρες και Εθνομάρτυρες ανέκοψε τον εξισλαμισμό της φυλής μας. Χωρίς αυτήν θα είμαστε ακόμη σκλαβωμένοι και δεν θα υπήρχε Κράτος ελεύθερο Ελληνικό. Αυτό το Κράτος που εκείνη ανέστησε, έρχεται σήμερα να την ευτελίσει!

 

2. Στην αναθεώρηση του άρθρου 21, που έρχεται σαν επιστέγασμα των Νόμων που η παρούσα Βουλή έχει ψηφίσει και οδηγούν στην αποδόμηση του ιερού θεσμού του Γάμου και της Οικογένειας. Καταργείται το αυτονόητο που ισχύει σε κάθε ευνομούμενη Πολιτεία, ότι δηλαδή «Η οικογένεια ως θεμέλιο της συντήρησης και προαγωγής του Έθνους, καθώς και ο γάμος, η μητρότητα και η παιδική ηλικία τελούν υπό την προστασίαν του Κράτους».

3. Στον τρόπο μισθοδοσίας του Ιερού Κλήρου. Με το προτεινόμενο καθεστώς αφ’ ενός δεν διασφαλίζονται τα εργασιακά δικαιώματα των Ιερέων, ενώ αφ’ ετέρου υπάρχουν τόσες  ασάφειες και κενά, που εύλογα οδηγούν στην υποψία, ότι ετέθησαν επί τούτω για να ξεγελασθούν προσωρινά η κοινή γνώμη και οι ενδιαφερόμενοι που σε δεύ-τερη φάση θα πάψουν να μισθοδοτούνται.

  Η έννοια της Επιδότησης αφ’ εαυτής ενέχει την έννοια της αβεβαιότητας. Η επιδότηση δεν αποτελεί μισθολογική υποχρέωση του εργοδότη, αλλά μια δέσμευση από την οποία ανά πάσα στιγμή υπάρχει κίνδυνος να υπαναχωρήσει. Οι αφορμές είναι πολύ εύκολο να κατασκευαστούν: δήθεν δεν υπάρχουν χρήματα, οι «Θεσμοί» το απορρίπτουν κ.ο.κ. Άλλωστε και στην περίπτωση που καταβάλλονται οι επιδοτήσεις πόσες φορές με τα ελληνικά δεδομένα κατά-βάλλονται εγκαίρως και χωρίς περικοπές; 

     Το δικαίωμα αμοιβής ανθρώπων που εργάζονται χωρίς ωράριο και χωρίς να απολαμβάνουν ποτέ καμία αργία, όπως όλοι οι εργαζόμενοι, με τις μεθοδεύσεις αυτές καταντά επαιτεία!

 

      Η Ιερά Επαρχιακή Σύνοδος των Ιεραρχών της Κρήτης, ψηφίσματα Ιερατικών Συνάξεων άλλων Μητροπόλεων (π.χ. Κερκύρας, Διδυμότειχου, Καλύμνου) και διακεκριμένοι επί μέρους Ιεράρχες επεσήμαναν και ανέδειξαν τα τρωτά σημεία της Προτάσεως. Εμείς εκφράζουμε την απόρία και κατάπληξη μας από τον ισχυρισμό της Κυβέρνησης ότι για τις καταργούμενες θέσεις των Ιερέων θα γίνουν προσλήψεις 10.000 νέων υπαλλήλων. Από πού θα ευρεθούν τα χρήματα για να πληρωθούν αυτοί που θα προσληφθούν; Μήπως αυτό εκφράζει πλέον μια ειλημμένη απόφαση της Κυβέρνησης να πάψει να μισθοδοτεί τους Ιερείς με τη μεθόδευση που περιγράψαμε πάρα πάνω; Διερωτώμεθα μήπως η όλη αυτή μεθόδευση αποσκοπεί στον ευτελισμό του Κλήρου μέσα σε ένα γενικότερο σχέδιο περιθωριοποιήσεως της Εκκλησίας. Μήπως το ζητούμενο είναι να μην προσέρχονται στις τάξεις του κλήρου νέοι Ιερείς και αυτοί που υπάρχουν σήμερα  να καταντήσουν επαίτες;                                       Και τέλος, αυτή η Πολιτεία που κόπτεται για τα δικαιώματα των ανθρώπων και ψηφίζει με τόση ευαισθησία τους αντιρατσιστικούς νόμους φέρεται η ίδια τόσο ρατσιστικά στους εκπροσώπους της «επικρατούσας» όπως (και μετά την προτεινομένη τροποποίηση) ονομάζει τη θρησκεία μας. Οι Μουφτήδες της Θράκης και οι ιεροδιδάσκαλοι του Κορανίου στα ελληνικά σχολεία θα εξακολουθήσουν όμως να είναι δημόσιοι υπάλληλοι.

                              

Με βαθύτατο υιικό σεβασμό, εμπιστοσύνη και πόνο μέσω του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας απευθυνόμαστε προς την Σεπτή Ιεραρχία της Εκκλησίας μας εν όψει μάλιστα της μεθαυριανής συγκλίσεως Της και παρακαλούμε να ληφθούν υπ’ όψιν και να συνεκτιμηθούν οι ανωτέρω θέσεις της Ιερατικής μας Συνάξεως.

Άπαντες οι Κληρικοί της Ιεράς Μητροπόλεως Γλυφάδας, Ελληνικού, Βούλας, Βουλιαγμένης και Βάρης.