Η Θαυματουργός εικόνα της Παναγίας του Καζάν

Εκκλησία της Ελλάδος | Δημοσίευση: 04/06/2012

Με κάθε λαμπρότητα  εορτάστηκε η εορτή του Αγίου Πνεύματος  στην Ιερά Μητρόπολη Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης.

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Λαγκαδά ,Λητης και Ρεντίνης κ.κ. Ιωάννης την Κυριακή, 3 Ιουνίου ε. έ., χοροστάτησε  κατά τον  Πανηγυρικό Εσπερινό στην Ιερά Μονή Αγίας Τριάδος-Πέντε Βρύσεων, όπου προηγουμένως είχε πραγματοποιηθεί   η υποδοχή ενός εκ τον παλαιοτέρων αντιγράφων της Θαυματουργού εικόνος της Παναγίας του Καζάν, της  οποίας το πρωτότυπον απωλέσθη το 1904.

Την Δευτέρα του Αγίου Πνεύματος ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας χοροστάτησε εις τον Όρθρο και προεξήρχε της Θείας Λειτουργίας στην Ιερά Μονή Αγίας Τριάδος-Πέντε Βρύσεων, το καθολικό της οποίας τιμάται στην Αγία Τριάδα.

 

Στην αρχή της ομιλίας του, ο Μητροπολίτης μας, ανέφερε ότι η σημερινή ημέρα, η Δευτέρα μετά την εορτή της Πεντηκοστής, είναι αφιερωμένη στο Άγιο Πνεύμα, το Τρίτο Πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, στον Παράκλητο προς τον Οποίον απευθυνόμεθα δοξολογικώς  και τον Οποίον επικαλούμεθα σε όλες τις ακολουθίες και τα μυστήρια της Αγίας μας Εκκλησίας. Το Άγιο Πνεύμα είναι εκείνο από το οποίο ζητούμε να έρθει σε κάθε Θεία Λειτουργία για να μεταβάλει τον άρτον και τον οίνον σε Σώμα και Αίμα του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού. Στο Πνεύμα το Άγιο απευθυνόμαστε κάθε φορά λέγοντας δια της Προσευχής

«Βασιλεῦ οὐράνιε, Παράκλητε,τό Πνεῦμα τῆς ἀληθείας,ὁ πανταχοῦ παρών καὶ τὰ πάντα πληρῶν,ὁ θησαυρός τῶν ἀγαθῶν καὶ ζωῆς χορηγός,ἐλθέ καὶ σκήνωσον ἐν ἡμῖν,καὶ καθάρισον ἡμᾶς ἀπό πάσης κηλίδος, καὶ σῶσον, ἀγαθὲ τὰς ψυχὰς ἡμῶν.». 

Στη συνέχεια ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας,  αναφέρθηκε στο υμνολογικό περιεχόμενο του κοντακίου της σημερινής εορτής

Ὅτε καταβὰς τὰς γλώσσας συνέχεε, διεμέριζεν ἔθνη ὁ Ὕψιστος· ὅτε τοῦ πυρὸς τὰς γλώσσας διένειμεν, εἰς ἑνότητα πάντας ἐκάλεσε, καὶ συμφώνως δοξάζομεν τὸ πανάγιον Πνεῦμα

το οποίο μας παρουσιάζει το θέμα της συγχύσεως, της ασυνεννοησίας, της ακοινωνησίας που βλέπουμε ακόμα και στην σημερινή εποχή μας μη μπορώντας ο ένας να καταλάβει τον άλλον, καθώς οι άνθρωποι δεν δέχονται αυτά που χαρίζει τόσο απλόχερα ο ίδιος Θεός με αποτέλεσμα να  μην μπορούν να αξιοποιήσουν όλες αυτές τις ευκαιρίες που μας προσφέρει για το καλό της κοινωνίας, των εθνών αλλά κυρίως για την σωτηρία του ίδιου του ανθρώπου.

Η στιχολογία του κοντακίου, συνέχισε  ο Μητροπολίτης μας, μας μεταφέρει στην εποχή της Παλαιάς Διαθήκης, όταν ο άνθρωπος  χτίζοντας ένα πύργο επεδίωκε να φτάσει στο Άκτιστο, να φτάσει δηλαδή τον Θεό.  Αυτή η υψηγορία του πύργου της Βαβέλ είναι και η αιτία της διαιρέσεως των ανθρώπων και των εθνών. Είναι χαρακτηριστικό το βιβλικό  χωρίο  «Δεῦτε καταβάντες  συγχέωμεν τάς γλώσσας αὐτῶν». Είναι ο λόγος του Θεού, που εκφράζει ακριβώς την αποτροπή, τη μη αποδοχή αυτής της επιλογής, διότι ο Θεός έπλασε τον άνθρωπο να είναι πρόσωπο, όπως πρόσωπο είναι και ο Θεός, και γι’ αυτό έχουμε και τα τρία πρόσωπα της Αγίας Τριάδος. Ο Τριαδικός Θεός είναι Εκείνος που μας δίδει την μαρτυρία της ενότητος και της κοινωνίας που πρέπει να χαρακτηρίζει  την σχέση μας με τον συνάνθρωπο. Ο Θεός θέλει να είμαστε κοινωνούντες μεταξύ μας, μέσῳ της αγάπης και της ευλογίας και της χάριτος με την οποία εκείνος μας καταπέμπει και μας ευλογεί.

Τον ανταγωνισμό και την απομάκρυνση για την επικράτηση των εγωκεντρικών αντιλήψεων, που είναι η αιτία του χωρισμού του ανθρώπου από τον συνάνθρωπο και κατ’ επέκταση  τον Θεό, έρχεται να αναιρέσει η επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος μέσω των πύρινων γλωσσών  και να φέρει τη ενότητα και τη δικαιοσύνη, ώστε να μιλούμε όλοι την ίδια γλώσσα, την γλώσσα της αγάπης, της δικαιοσύνης του ταπεινού φρονήματος.

Ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης στο τέλος της ομιλίας του προέτρεψε και ευχήθηκε σε όλους μας να καταστήσουμε την ζωή μας «Πνευματοκίνητη» με κινητήριο δύναμη το Άγιο Πνεύμα, το Πνεύμα του Θεού, το οποίο άλλαξε και την ζωή των Αποστόλων και έγιναν κήρυκες του λόγου Του, διότι ο Θεός μετά την Ανάστασή του μας άφησε την ευλογία Του, την υπόσχεσή Του ότι είναι και παραμένει μαζί μας τώρα και πάντοτε και εις τους αιώνας. Αυτό το πνεύμα είναι εκείνο το οποίο μας συγκροτεί και μας καλεί στην ενότητα που πρέπει να ζήσουμε  μέσα στην Εκκλησία, ώστε  όλοι μαζί να οδηγηθούμε στην σωτηρία.