Ρεπορτάζ | Δημοσίευση: 14/01/2016
Real.gr Ρεπορτάζ: Τριανταφύλλου Αντώνης
Την έντονη αντίδραση της Ιεράς Συνόδου προκαλεί το νομοσχέδιο για την επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου, σε ό,τι αφορά το ζήτημα της ταφής των νεκρών.
Το υπό ψήφιση σχέδιο νόμου έρχεται να συμπληρώσει τη περσινή νομοθετική ρύθμιση για την καθιέρωση της καύσης των νεκρών, ωστόσο μια πτυχή του νομοσχεδίου προκαλεί τη μήνιν της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Σύμφωνα με την υφιστάμενη διατύπωση του σχεδίου νόμου, σε κάθε πολίτη θα παρέχεται η δυνατότητα όχι μόνο να επιλέγει ρητά τον τρόπο ταφής του (ταφή, ή καύση), εφόσον δεν αντίκειται στις ισχύουσες υγειονομικές διατάξεις και στην προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και το είδος της κηδείας του.
Ωστόσο, η διατύπωση για τον ορισμό του είδους της κηδείας είναι πολύ πιθανό να αντιβαίνει στα ήθη και τα έθιμα των θρησκευμάτων, καθώς υποχρεώνει τις χριστιανικές Εκκλησίες και τις άλλες θρησκευτικές κοινότητες να πειθαρχήσουν στην συμβολαιογραφική πράξη του θανόντος με την οποία ορίζει ο ίδιος τον τρόπου που θέλει να κηδευθεί και να ταφεί.
Αυτή η γενική διατύπωση όμως δημιουργεί παράδοξα που αντίκεινται στα δόγματα και τους κανόνες των χριστιανικών Εκκλησιών και θρησκειών.
«Για παράδειγμα κάποιος χριστιανός ορθόδοξος μπορεί με συμβολαιογραφική πράξη να ζητήσει μετά το θάνατό του να του ψαλεί νεκρώσιμη ακολουθία σε Εκκλησία από ορθόδοξο ιερέα και στη συνέχεια το σώμα του να αποτεφρωθεί. Σε αυτή την περίπτωση ο ιερέας είναι υποχρεωμένος να τηρήσει τα όσα προβλέπει η συμβολαιογραφική πράξη και μάλιστα υπό την απειλή κάποιου άλλου "τυπολάτρη" ο οποίος μπορεί να υποβάλλει ακόμα και μήνυση στον ιερέα έψαλε την εξόδιο ακολουθία στον μεταστάντα χωρίς να ακολουθήσει ταφή κατά παράβαση του ορθόδοξου δόγματος» σημειώνουν νομικοί κύκλοι που μίλησαν στο Real.gr.
Οι ίδιοι κύκλοι επισήμαναν και ένα ακόμα νομικό παράδοξο, κάπως ακραίο αλλά θεωρητικά δυνατό να συμβεί: «Έστω ότι υπάρχει ένας Έλληνας πολίτης μουσουλμανικού θρησκεύματος που επιθυμεί να του ψαλεί νεκρώσιμη ακολουθία κατά τις προβλέψεις του Ισλάμ, αλλά αντί να ενταφιαστεί με το μουσουλμανικό έθος να αποτεφρωθεί, κάτι που απαγορεύεται ρητά από τον ισλαμικό νόμο. Σε αυτή την –θεωρητική- περίπτωση τι θα γινόταν άραγε» διερωτήθηκαν οι νομικές πηγές.
Κατά τη σημερινή της συνεδρίαση η ΔΙΣ εξέδωσε ανακοινωθέν στο οποίο υπογραμμίζει τη θέση της Εκκλησίας τόσο στο ζήτημα της κηδείας, αλλά και της ταφής των νεκρών, ενώ αποφάσισε την σύσταση Επιτροπής, η οποία θα υποβάλλει σχετική εισήγηση, ώστε να υπάρξει διαβούλευση της Εκκλησίας με τους αρμόδιους κρατικούς και αυτοδιοικητικούς φορείς.
Ιερά Σύνοδος: Η αποτέφρωση θυμίζει την ανακύκλωση των απορριμάτων
Ιδιαίτερη αίσθηση προκαλεί η γλαφυρή περιγραφή του τρόπου αποτέφρωσης των νεκρών σωμάτων που περιγράφεται στο ανακοινωθέν της Ιεράς Συνόδου, ο οποίος -κατά την ΔΙΣ- δεν είναι αξιοπρεπής για τον νεκρό και δεν διακρίνει ιδιαίτερες διαφορές της σύγχρονης «αποτέφρωσης νεκρών» και της «διαδικασίας ανακύκλωσης απορριμμάτων».
Σύμφωνα με την Ιερά Σύνοδος, η Εκκλησία θεωρεί το ανθρώπινο σώμα ως ναό του Αγίου Πνεύματος (Α’ Κορ. 6,19) στοιχείο της υποστάσεως του ανθρώπου, που έχει πλασθεί κατ’ εικόνα και ομοίωση του Θεού (Γεν. 1,24) και για τον λόγο αυτό η ορθόδοξη χριστιανική παράδοση αντιμετωπίζει το νεκρό σώμα όχι ως «στερεό απόβλητο», όπως οι απολογητές της αποτέφρωσης, αλλά το περιβάλλει με σεβασμό και τιμή ως έκφραση αγάπης προς το κεκοιμημένο μέλος Της.
Παράλληλα, η Ιερά Σύνοδος επιτίθεται και κατά των κατά τόπους δήμους κατηγορώντας τους ότι «αντί να αντιμετωπίσουν την λειτουργική κατάσταση των κορεσμένων ή προβληματικών κοιμητηρίων τους, σπεύδουν να δηλώσουν έτοιμοι για δαπάνες αγοράς οικοπέδων και εξοπλισμού για την εγκατάσταση κέντρων αποτέφρωσης, ουσιαστικά υπονοώντας, ότι όποιος επιμένει στην παράδοση της ταφής, θα συνεχίσει να υφίσταται απαξιωτική μεταχείριση» υποστηρίζοντας ότι η λογική αυτή συνιστά «μεθοδολογία ακρωτηριασμού δηλαδή, αντί θεραπείας του προβλήματος, που διαιωνίζεται εκβιαστικά υπέρ της αποτέφρωσης, ώστε η τελευταία να διαφημίζεται ως δήθεν αξιοπρεπής για τον νεκρό και λιγότερο δαπανηρή ή μακάβρια για τους οικείους».