ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΔΙΔΑΧΗ
ΕΠΙ ΤΟΙΣ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΟΙΣ
«Χριστός γεννᾶται δοξάσατε·
Χριστός ἐξ οὐρανῶν ἀπαντήσατε·
Χριστός ἐπί γῆς ὑψώθητε…» (Ἁγ. Γρηγορίου Θεολόγου, Λόγος 38, Εἰς τά Θεοφάνια, εἴτουν Γενέθλια τοῦΣωτῆρος).
Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί,
Ἐπέλαμψε καί πάλιν ἡχαρμόσυνη καί ἁγία πανήγυρη τῶν Χριστουγέννων, ἡμητέρα ὅλων τῶν χριστιανικῶν ἑορτῶν. ὉΚύριός μας ταπεινῶς καί ἀθορύβως γεννήθηκε στήν φάτνη τοῦσπηλαίου τῆς ἁγίας Βηθλεέμ καί μέ τό οὐράνιο καί σωστικό φῶς Τουσκέπασε ὁλόκληρη τήν κτίση. Ἀνέτειλε ἡἀνατολή τῶν ἀνατολῶν, ἡφωταυγής καί φωσφόρος ἡμέρα τοῦΘεοῦ, πούδιαλύει τό πυκνό σκοτάδι τῆς ἀγνωσίας καί νικᾶτήν δύναμη τῆς ἁμαρτίας. Τό συγκλονιστικό θαῦμα τῆς θείας ἐνανθρωπήσεως, ἡἀνερμήνευτη σύλληψη καί ἡἀνέκφραστη γέννηση τοῦΚυρίου μας ἸησοῦΧριστοῦ, «τό πάντων καινῶν, καινότατον θαῦμα, τό μόνον καινόν ὑπό τόν ἥλιον», ὅπως χαρακτηριστικῶς θεολογεῖὁἍγιος Ἰωάννης ὁΔαμασκηνός, γιά μία ἀκόμη φοράφανερώνει στόν κόσμο τήν ἀνεξάντλητη πατρική ἀγάπη τοῦΘεοῦπρός τό δημιούργημά του, τόν ἄνθρωπο, χάριν τοῦὁποίου τέμνει τήν ἱστορία, ὑπερβαίνει τούς νόμους τῆς φύσεως καί πραγματώνει τό παράδοξο καί ξένο μυστήριο τῆς θείας σαρκώσεως.
ὉΘεός Λόγος, ὁεἷς τῆς Τριάδος, ἡεὐδοκία τοῦΠατρός, στή νγῆμετά ἀνθρώπων συναναστρέφεται, χωρίς ποτέ νά χωρισθεῖἀπό τόν Πατέρα, «ὁἄσαρκος σαρκοῦται, ὁλόγος παχύνεται, ὁἀόρατος ὁρᾶται, ὁἀναφής ψηλαφᾶται, ὁἄναρχος ἄρχεται, ὁΥἱός τοῦΘεοῦ, Υἱός ἀνθρώπου γίνεται»(Ἁγ. Γρηγορίου Θεολόγου, Λόγος 38, Εἰς τά Θεοφάνια, εἴτουν Γενέθλια τοῦΣωτῆρος). Ἡθεία ἐνανθρώπηση εἶναι «τό μέγα τῆς εὐσεβείας μυστήριον» (Α’ Τιμ. 3,16) γιά τό ὁποῖο ὁοὐρανοβάμων Ἀπόστολος Παῦλος, γεμᾶτος εὐγνωμοσύνη πρός τόν Σωτῆρα Χριστό τονίζει: «Γινώσκετε τήν χάριν τοῦΚυρίου ἡμῶν ἸησοῦΧριστοῦ, ὅτι δι’ ὑμᾶς ἐπτώχευσε πλούσιος ὧν, ἵνα ὑμεῖς τῇἐκείνου πτωχείᾳπλουτήσητε (Β’ Κορ. 8, 9). Ὁτεχθείς Κύριός μας προσέλαβε θεληματικῶς τήν ὀντολογική, λόγῳτῆς ἁμαρτίας, πτωχεία τοῦἀνθρώπου, γιά νά πλουτίσει μέ πνευματικό πλοῦτο τήν πτωχεύσασα ἀνθρώπινη φύση. Διά τοῦτο καί ἡἐν χρόνῳγέννηση τοῦΚυρίου μας ὀνομάζεται ἀπό τούς θείους πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας, συγκατάβασις, κένωσις, ταπείνωσις, πτωχεία. Ὁπροαιώνιος Λόγος ἀπό ἀπροσμέτρητη ἀγάπη γεννᾶται «ἐν Βηθλεέμ τῆς Ἰουδαίας, ἐν ἡμέραις Ἡρώδου τοῦΒασιλέως» (Ματθ. 1,2) ὡς ἄνθρωπος, ἀνακαινίζει καί ἀναπλάθει τόν ὑλικό καί φθαρτό κόσμο, χαρίζει διά τῆς σαρκώσεώς Του στό ἀνθρώπινο γένος τήν πληρότητα τῆς ζωῆς, φανερώνει τόν ἄλλο Παράκλητο, «τόν θησαυρό τῶν ἀγαθῶν», τό Ἅγιο Πνεῦμα καί καθιστᾶ τόν ἄνθρωπο πνευματέμφορο, μέτοχο τῶν αἰωνίων ἀγαθῶν καί συμπάρεδρο τῆς θείας μεγαλοσύνης.
ὉΚύριός μας Ἰησοῦς Χριστός γεννήθηκε ὡς τέλειος ἄνθρωπος, κατά πάντα ὅμοιος μέ ἐμᾶς, ἐκτός ἁμαρτίας, καί ἔτσι μᾶς καθιστᾶοἰκείους Του, φίλους, ἀδελφούς Του κατά χάριν, διά «τό εἶναι αὐτόν πρωτότοκον ἐν πολλοῖς ἀδελφοῖς» (Ρωμ. 8, 29). Ὁἀθάνατος καί παντεχνήμων Λόγος ἔγινε ἄνθρωπος, γιά νά μᾶς μεταδώση τό καλύτερο, τό ἀνώτερο, τό ἁγιώτερο, δηλαδή τήν θεότητά Του. Σαρκώθηκε, γιά τόν δικό μας ὀντολογικό πλουτισμό, γιά τήν δική μας λύτρωση καί σωτηρία, γιά νά γίνουμε ἐμεῖς «κοινωνοί θείας φύσεως» (Β’ Πέτρου 1, 4).
Μέσα σέ αὐτή τήν πορεία τοῦχρόνου, τό χθές, τό σήμερα, τό αὔριο φωτίζονται καί νοηματοδοτοῦνται ἀπό τό φῶς τῆς ἀγάπης τοῦΘεοῦ. Ὁθεάνθρωπος Ἰησοῦς προσλαμβάνει ὡς ὁκαλός Σαμαρείτης τήν πληγωμένη ἀνθρώπινη φύση, τήν θεραπεύει φιλοστόργως, τήν φωτίζει, τήν ἐξυψώνει εὐεργετικῶς, τήν ἀπελευθερώνει λυτρωτικῶς ἀπό τίς ἁμαρτίες, τήν δικαιώνει ἐνώπιον τοῦΘεοῦΠατέρα καί ἐν τέλει τήν καθιστᾶκατά χάριν μέτοχο τῆς θείας μακαριότητος. Τό ταπεινό καί φαινομενικά ἀδύναμο βρέφος τῆς Βηθλεέμ εἶναι ὁΘεός τῶν δυνάμεων, ὁΠαντοκράτωρ Κύριος. Πορεύεται ἡρέμως μέσα στίς πολύβουες πολιτεῖες μας καί στήν ἔρημο τῆς μοναξιᾶς μας καί ὡς «ὁἀεί προσφέρων καί προσφερόμενος» χαρίζει στίς καρδιές μας, ἐφόσον τό θελήσουμε, «τήν πάντα νοῦν ὑπερέχουσαν εἰρήνην» καί τήν πληρότητα τῆς ζωῆς.
Μέ τήν σάρκωση τοῦ μονογενοῦς ΥἱοῦτοῦΘεοῦἐπέρχεται ὀντολογικῶς ἡ εἰρήνευση, ἡ συμφιλίωση καί ἡκαταλλαγή τοῦ ἀποστάτη ἀνθρώπου μέ τόν δημιουργό του. Τό ἀποτέλεσμα αὐτῆς τῆς καταλλαγῆς εἶναι ἡἀποκατάσταση τῆς ἐσωτερικῆς πληρότητος καί τῆς εἰρήνης στίς ψυχές τῶν ἀνθρώπων καί ἡπρός ἀλλήλους στοργή καί ἀγάπη.
Ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς τονίζει χαρακτηριστικῶς: «Αὐτήν τήν εἰρήνη νά φυλάσσωμε, ἀδελφοί, ὅσο μποροῦμε. Διότι αὐτήν ἐλάβαμε ὡς κληρονομία ἀπό τόν Σωτῆρα μας, πούἐγεννήθη σήμερα καί μᾶς ἔδωσε τό Πνεῦμα τῆς υἱοθεσίας, διά τοῦὁποίου γινόμεθα «κληρονόμοι μέν Θεοῦ, συγκληρονόμοι δέ Χριστοῦ» (Ρωμ. 8,17).
Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί,
Μέσα στόν ραγδαίως μεταβαλλόμενο καί ταραχώδη κόσμο τῶν θεαματικῶν ἐπιτυχιῶν ἀλλά καί τῶν τραγικῶν κρίσεων, τό ἐλπιδοφόρο θεῖο μήνυμα τῆς κατά σάρκα Γεννήσεως τοῦΚυρίου μας Ἰησοῦπροβάλλει ἐνώπιόν μας ἰδιαιτέρως ἐπίκαιρο. Τό θεῖο βρέφος τῆς Βηθλεέμ ἐγκαινίασε μιά νέα πραγματικότητα γιά τόν ἄνθρωπο μέ κυρίαρχα στοιχεῖα τήν χάρη, τήν ἀλήθεια, τήν ζωή, ὥστε δικαίως ὁἱερός Εὐαγγελιστής Ἰωάννης νά λέγει ὅτι «ἀπό τήν πληρότητα αὐτοῦὅλοι ἐμεῖς ἐπήραμε καί τήν μίαν χάριν κατόπιν τῆς ἄλλης» (Ἰω. 1, 16) καί τήν «πλησμονή τῆς ζωῆς» (Ἰω. 10, 10). Μέ ἀφορμή, λοιπόν, τά ἐφετεινά Χριστούγεννα, καλῶκαί παρακαλῶὅλους νά δοξάσουμε μέσα ἀπό τήν καρδιά μας μέ λόγους καί ἔργα τήν ἄφατη φιλανθρωπία καί συγκατάβαση τοῦΚυρίου μας καί ἀκολουθώντας μέ ὁδηγό τήν πίστη τά βήματά Του, νά συμπορευθοῦμε μέ ἀγάπη και εἰρήνη μαζί Του καί μέ τόν συνάνθρωπό μας, τήν εἰκόνα Του καί ἀδελφό μας.
Ἡχάρις καί τό ἄπειρον ἔλεος τοῦγεννηθέντος Σωτῆρος μας ἸησοῦΧριστοῦ, εὔχομαι νά εἶναι πάντοτε μαζί σας.
Εὐλογημένα καί ἅγια Χριστούγεννα
Μετ’ εὐχῶν ἐγκαρδίων καί ἀγάπης ἐν Χριστῷνηπιάσαντι
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
Ο ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΟΣ