Ρεπορτάζ | Δημοσίευση: 06/11/2011
Σε τζαμί μετατρέπει η τουρκική κυβέρνηση την ιστορική Αγία Σοφία στη Νίκαια της Βιθυνίας, όπου διεξήχθησαν η πρώτη και η έβδομη Οικουμενική Σύνοδος.
Σύμφωνα με τα όσα μεταδίδουν τα τουρκικά μέσα ενημέρωσης, σήμερα θα γίνει η πρώτη προσευχή μέσα στην εκκλησία. Το πρακτορείο Ανατολή μεταδίδει πως ολοκληρώθηκαν οι προετοιμασίες, στρώθηκαν τα χαλιά για τη μουσουλμανική προσευχή, ενώ η πινακίδα έξω από την Αγία Σοφία, που έγραφε Μουσείο Αγίας Σοφίας (Ayasofya Müzesi), αφαιρέθηκε και στη θέση της τοποθετήθηκε η πινακίδα «Τζαμί Αγία Σοφία ή Ρχαν Τζαμί (Ayasofya Camii/ Orhan Camii)- Τουρκική Δημοκρατία- Πρωθυπουργία των Θρησκευτικών Θεμάτων...
Μάλιστα, σε άρθρο της η τουρκική «Ηürriyet» αναφέρει πως πρόκειται για «πολύ σημαντικό μέρος των χριστιανών. Άνοιξε ως μουσείο το 2007, έχει συγκεντρώσει το ενδιαφέρον πολλών τουριστών, ενώ οι αρμόδιοι που την επισκέφθηκαν χθες, για να παρακολουθήσουν τις εργασίες, δεν απάντησαν στις επίμονες ερωτήσεις των δημοσιογράφων. Τους αρμόδιους συνόδευε κλιμάκιο βουλευτών του κυβερνώντος κόμματος του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, οι οποίοι εμπόδιζαν τους δημοσιογράφους να πάρουν εικόνα». Παράλληλα, αναφέρει πως «σε αυτή την εκκλησία, ο χριστιανικός κόσμος ανακοίνωσε ότι ο Χριστός είναι ο υιός του Θεού, ενώ το 1331 ο Οθωμανός Ορχάν Γκαζί τη μετέτρεψε σε τζαμί».
Σημειώνεται πως πρόκειται για την εκκλησία όπου διεξήχθη η ιστορική Σύνοδος της Νίκαιας (Α’ Οικουμενική Σύνοδος), διάρκειας δύο μηνών. Είχε συγκληθεί από τον αυτοκράτορα Κωνσταντίνο τον Μέγα στις 20 Μαΐου του 325. Εξέδωσε 20 κανόνες, συμπεριλαμβανομένου του Συμβόλου της Νίκαιας (α’ μέρος του Συμβόλου της Πίστεως), και κανόνισε την ημέρα εορτασμού του Πάσχα. Η Σύνοδος διακήρυξε την ομοουσιότητα του Υιού με τον Πατέρα.
Εκεί, διεξήχθη και η Ζ’ Οικουμενική Σύνοδος, η οποία είχε συγκληθεί από τον αυτοκράτορα Κωνσταντίνο τον ΣΤ’ και τη μητέρα του την αυτοκράτειρα Ειρήνη την Αθηναία, το 787. Αποφάσισε την αναστύλωση των εικόνων, καταδικάζοντας την Εικονομαχία και την ιδέα της σχηματοποίησης της αόρατης και άυλης Τριάδας. Εκεί εκφράσθηκε το δόγμα ότι η εικονογράφηση του Χριστού και των Αγίων εδράζεται στην ενανθρώπηση του δευτέρου προσώπου της Αγίας Τριάδας και διευκρινίστηκε ότι η τιμή προς τις εικόνες αναφέρεται στο πρόσωπο που αυτή απεικονίζει και όχι στο υλικό από το οποίο είναι αυτή φτιαγμένη. (πηγή zoygla.gr)